Recenze na Letní dny a noci: Dvanáct prázninových políbení

Původní název: Summer days and summer nights: twelve love stories
Autor: Stephanie Perkins, Veronica Roth, John Skovron, Jennifer E. Smith, Leigh Bardugo, Cassandra Clare, Brandy Colbert, Libba Bray, Tim Federle, Francesca Lia Block, Lev Grossnam, Nina LaCour
Počet stran: 408
Rok vydání: 2017 (v originále 2016)
Nakladatelství: Cooboo

Knížka obsahuje dvanáct povídek od dvanácti YA autorů. Povídky jsou laděny do romantiky a zasazeny do letního období. A jelikož je každá povídka o něčem jiném, tak bude dnešní recenze vypadat trošku jinak.
U každé povídky napíšu ve zkratce o čem je a potom můj názor na ni. A na konci bude shrnutý můj názor na celou knížku.

1. Hlava, šupiny, jazyk, ocas - Leigh Bardugo
Grace jednou zahlédne v jezeru šupinatého obrovského tvora. A jediným, kdo by o tom mohl něco vědět je Elim. A tak se Grace s Elimem skamarádí a prožívají v létě spolu spoustu aktivit. Jejich kamarádský vztah ale začne být silnější a postupně se do sebe zamilují. Nakonec Grace odhalí, jaký tvor s šupinami byl vlastně v jezeře.

Na tuhle povídku jsem se obzvlášť těšila, jelikož teď nově od autorky vyšla u nás v Česku knížka Šest vran, která by mi měla co nejdříve přijít a všichni si vychvalují autorčin styl psaní a její příběhy. A tak jsem měla poměrně vysoká očekávání. A autorka mě nezklamala. Povídka byla kouzelná, romantická a zároveň čtivý. Jediné, co se mi na povídce nelíbilo a zkazilo mi to nadšení z povídky byl konec. Ten byl podle mě hodně odbytý a rychle ukončený, že jsem to ani moc nepochopila. 

4 Hvězdičky

2. Konec lásky - Nina LaCour
Flora o letních prázdninách navštěvuje letní školu, hlavně proto, jelikož nechce být doma s rodiči. Tam taky potká kamarády jejího ex, Hope, Travis a Mimi. Flora ale už je ale nějakou dobu zamilovaná do Mimi. Pořád po ní pokukuje, až jednou je pozvaná od všech tří na stanování. Tam se taky Flora do Mimi úplně zamiluje.

Tahle povídka se mi teda vůbec  nelíbila. Už od začátku mě nechytla a nemohla jsem se do ni začíst. Přišlo mi, že je celá o ničem. Hlavní hrdinka Flora mi nesedla a neměla jsem ji ráda. Mimi jsem měla radši, ale rozhodně to nebylo tak, že bych s postavami soucítila nebo se do nich vtělila. Konec mě nepřekvapil celá povídka mi byla suchá.

2,5 Hvězdičky

3. Poslední bitva v krváku - Libba Bray
Kevin pracuje jako brigádník v kině Krvák spolu s jeho kamarádem Davem a jeho tajnou láskou Dani. Spolu se starají o správný chod kina. Krvák má být ale zbourán, a tak se hraje speciální poslední film. Při něm se ale všechno zvrtne a Kevin, Dave a Dani se musí o sebe postarat a nenechat se zahnat do kouta.

Po velkém zklamání z Konce lásky přišla další špatná povídka. Děj mě zaujal, ale zároveň jsem ho vůbec nepochopila. Nebo spíše po tom filmu jsem to vůbec nepochopila. Byla to naprostá blbost už jenom tím, jak to skončilo. 

2 Hvězdičky

4. Zvrácená rozkoš - Francesca Lia Block
I se svými kamarádkami často navštivují klub Fáze, kde vždycky je jedna skupina kluků, kteří po I a jejích kamarádkách pokukují. A jednou za I přijde A, který I hned okouzlí. I a A začnou spolu trávit hodně času a I se do A zamiluje. Ale poté se jejich cesty zpřetrhají a I neví, jestli A vůbec někdy ještě uvidí.

Po dvojitém zklamání jsem už jenom doufala ve Zvrácenou rozkoš, aby mi zlepšila náladu a přiměla mě číst knížku bez přestávek. A moje prosby byly vyslyšeny. Povídka se mi opravdu líbila a stala se druhou nejlepší ze všech. I a A byli  krásný pár. I mi byla hodně sympatická a byla mi podobná. S příběhem jsem se ztotožnila.

4,5 Hvězdičky

5. Za devadesát minut zabočte na sever - Stephanie Perkins
Merigoldu už před nějakou dobou opustil její přítel Sever kvůli tomu, že odjela pryč. Ale Marigolda na něho nemůže přestat myslet, a tak vyráží za Severem, aby si s ním promluvila. Sever za tu dobu stihl změnit ,,práci,,. Marigolda chce, aby se k ní Sever nastěhoval, jelikož sama už se svými penězi na pronájem bytu si nevystačí. Ale má ji vůbec Sever ještě rád?

Povídka se mi líbila, ale nebyla nejlepší. Moc se mi líbilo prostředí, do kterého byl příběh zasazený. Autorka uměla tak úžasně popsat tu krajinu, až mi připadalo, že tam jsem s hlavní hrdinkou a cítím všude vůni lesa. Co byl ale problém, byly rychlé změny názoru. Prostě se postava v jednu chvíli pro něco rozhodla a za chvilku to bylo zase něco úplně jiného, takže na mě děj působil někdy až přitažený za vlasy. Ale celkově se mi povídka líbila.

4 Hvězdičky

6. Suvenýry - Tim Federle
Matty má zanedlouho odjet, a tak má se svým přítelem Keithem naplánované, kdy se rozejdou. Matty potkává Keitha každý den, jelikož mají brigádu ve stejném prostoru. Keith nabídne Mattymu, že má přijít na závěrečnou party, ale Mattymu se moc nechce. Nakonec ale svolí, každopádně neví, jestli to byl úplně dobrý nápad.

Tahle povídka se mi až tak nelíbila. Přišlo mi, že Matty vlastně ani toho Keitha nemiluje. Taky si myslím, že povídka byla docela o ničem. Konec nebyl špatný a možná byl z celé povídky nejlepší, i když mi na mysl přistála otázka, jestli ho teda miluje nebo ne.

2,5 Hvězdičky

7. Setrvačnost - Veronica Roth
Matthew si po nehodě vyžádal návštěvu v mysli od jeho nejlepší kamarádky Claire. Claire se proto vydává do nemocnice, aby se naposledy rozloučila s Matthewem. Claire je napojená na hadičky a s jejich pomocí se dostává do její hlavy Matthew. S ním se vydává do jejich vzpomínek z minulosti, kde si vlastně uvědomují, co k sobě cítí. Ale nikdo neví, jestli se Matthew vůbec probudí.

Po zklamání v knize Čáry života jsem neměla ponětí, co si pro nás autorka pro teď přichystala. A tak jsem radši ani neměla žádná velká očekávání. Nakonec mě povídka nepřekvapila, ale ani nezklamala. Líbil se mi námět, bohužel autorce více sednou romány. V povídce ani vlastně moc nebylo vysvětleno, jak to všechno funguje, a tak jsem se sama sebe pořád ptala na otázky. Kdyby to bylo více rozvedeno, tak by povídka byla rozhodně lepší.

3 Hvězdičky

8. Milostný labyrint - Jon Skovron
Lena pracuje v hotelu del Arte kde zná už každého. Ale do hotelu přijde pracovat nový brigádník a to Arlo Kean. Arlo už vystřídal spousty škol a je na změny zvyklý. Lena má v hotelu kamarádku Isabelle, která je už dlouhou dobu zamilovaná do Franklyna, který je se svou matkou stály zákazník hotelu, taktéž jako Vito se svou matkou. A Vito je zase zamilovaný do Brice, pracovníka hotelu. A Arlo se rozhodne dát tyhle lidi dohromady.

Tak tahle povídka byla naprosto perfektní. Líbilo se mi, jak je povídka vyprávěna z více úhlů pohledů, tím taky byla výjimečná. Taky se mi líbilo, jak si autor se čtenářem pohrával (samozřejmě tím dobrým způsobem). A ten konec byl dokonalý. všechny postavy byly propletené a zjištění, kdo vlastně ten příběh vyprávěl, bylo nečekané. Rozhodně nejlepší povídka ze všech.

5 Hvězdiček

9. Hodně štěstí a na shledanou - Brandy Colbert
O Rashidu se už od dětství stará její sestřenice Audrey, s kterou má velmi pevný vztah. Audrey se ale bude s její přítelkyní Gillian stěhovat. A proto uspořádají rozlučkovou oslavu. Tam to ale Gillian přežene s pitím a Audrey ji i s Gillianiným bratrem Pierrem. Audrey s Pierrem zůstanou u Gillian a tam se taky Audrey do Pierra zamiluje.

Další povídka, která se mi nelíbila. Přišlo mi absurdní, že od začátku, když Rashida Pierra pozná, tak ho hned nesnáší a potom v ten stejný den si sedí na klíně.. Ale měla jsem ráda postavy, bohužel to bylo asi tak vše.

2,5 Hvězdičky

10. Zbrusunová atrakce - Cassandra Clare
Otec od Lulu vede zábavní park, který je na tom hodně dobře. Ale najednou její otec odejde a Lulu musí převzít roli vlastníka. Ale jednoho dne přijede její strejda Walter s jeho nevlastním synem Lucasem, aby Lulu pomohli se zábavním parkem. Ale Lulu zjišťuje, že strejda Walter nepřijel, aby ji pomohl, ale naopak, aby ji uškodil.

Snad všichni známe Cassandru Clare, autorku Nástrojů smrti a Pekelných strojů. Nástroje smrti mám docela ráda, ale nejsem zvyklá, abych od autorky četla něco, kde se nevyskytují lovci stínů. Ale to vůbec nevadilo, jelikož povídka byla i tak hodně dobrá. Byla to snad jediná povídka, která v sobě měla prvky fantasy (co jiného tak od autorky čekat). Líbilo se mi taky prostředí zábavního parku.

4 Hvězdičky

11. Tisíc způsobů, jak by se to všechno mohlo pokazit - Jennifer E. Smith
Annie pracuje v dětském táboře. Jednou potká na parkovišti Griffina, do kterého je zamilovaná, a tak si s ním dohodne schůzku. Ta se ale moc nepodaří, jelikož v táboře musí zůstat přesčas kvůli Noahovi, pro kterého nikdo nepřijel. Griffin si ale začne povídat s Noahem, který se s nikým nebaví, jelikož má Aspergera. Ale Noah se s Griffinem normálně baví. Nakonec Annie zjistí, proč je Griffin takový, jaký je.

Krásná a milá povídka, která v některých momentech i chytne za srdce. Příběhem to nebylo až tak úžasné, ale postavy byly hodně propracované. Ani moc nevím, co o povídce napsat, jelikož to byl ten typ příběhu, který se vám prostě líbí, ale neumíte o něm nic říct.

3,5 Hvězdiček

12. Mapa perfektních maličkostí - Lev Grossman
Mark žije ve světe, kde se mu pořád opakuje 4. srpna. Takže vlastně nestárne a vždycky ví, co se stane. Přes den buď chodí do knihovny nebo do bazénu. Tam taky jednoho dne potká Margaret, kterou tam nikdy dřív neviděl. Dá se s ní do řeči a zjistí, že i ona je v tomhle datumu uvězněná. Začnou spolu objevovat věci, kterých si nevšimli a stane se to jejich rutinou. Ale co když přece jenom můžou z tohohle datumu odejít? A proto vyráží na letiště, odkud se chtějí dostat do Tokia. 

Námět byl opravdu hodně zajímavý, ale podle mě byl špatně zpracován. Už od začátku mě povídka moc nechytla. Potom se to sice rozjelo, ale obecně celý příběh mi moc nesedl. Ale někdy mě to opravdu chytlo, někdy jsem se zase nudila. Marka jsem si vůbec neoblíbila, nebyl mi sympatický a odpuzoval mě. Za to Margaret jsem si docela oblíbila, takže jsem ji potom litovala, že ji pořád Mark otravuje.

3 Hvězdičky


Knížka se mi líbila. Hodně jsem se na ni těšila, jelikož Dárek z pravé lásky se mi moc líbil. Ale potom jsem na Letní dny a noci slyšela hodně rozporuplných recenzí a názorů, a tak se musím přiznat, že jsem se trochu bála, že se mi knížka nebude líbit. Ale knížku jsem si nakonec i užila. Každá povídka byla něčím zajímavá, samozřejmě některé více, některé méně, ale potom už se některé věci začaly opakovat. Některé povídky se mi líbily hodně, některé vůbec, ale v závěru podle mě byla knížka lepší průměr a na léto jako dělaná. A celkově knížku hodnotím takto

3,5 Hvězdičky





Děkuji Martinusu za poskytnutí knížky k recenzi. Pokud vás knížka zaujala, můžete se na ni podrobně kouknout zde.



Recenze byla sice dlouhá, ale chtěla jsem vám tu napsat můj celý názor na jednotlivé povídky a celkově na knížku. Ale i tak doufám, že se vám recenze líbila.
Ahoj♥

0 komentářů:

Okomentovat