Recenze na Americké zápisky + rozhovor s autorkou Barborou Jiříčkovou

Americké zápisky

Autor: Barbora Jiříčková
Počet stran: 344
Rok vydání: 2017
Nakladatelství: Cooboo


Příběh:

Anna. obyčejná mladá dívka, která chce jít studovat na univerzitu, jako každý jiný. Ale když jednou dostane šanci jít studovat do zahraničí, Anna příležitost chytá za pačesy a zanedlouho už se ocitá v Americe. Díky jejímu koníčku, tenisu, totiž dostala stipendium na univerzitu v USA. A tam ji čeká spousta překážek, které musí zdolat. Navazuje ale spoustu kamarádských a i milostných vztahů, které ale nejsou zase tak lehké. Zároveň se seznamuje s životem v nové zemi a zjišťuje, že se jí tam vlastně líbí i více než v ČR a nejraději by tam už zůstala.


•••••

Názor:
Na knížku jsem se moc těšila a to hlavně díky tomu, že mě samotnou láká studium v zahraničí. Ale taky jsem se na knížku těšila, protože je od české autorky. Od českých autorů jsem YA literaturu moc nečetla, jenom Naslouchače, a tak jsem nevěděla, co od toho očekávat. Ale knížka na mě zapůsobila.

Už samotná obálka mě na knížku hodně navnadila, jelikož z ní přímo vyzařuje klid a Amerika. Po grafické stránce je knížka opravdu povedená, jelikož je na začátku každé kapitoly taky ilustrace a vždy se střídají. Samozřejmě, že ilustrace jsou na téma tenisu.

Čekala jsem od knížky lehký, pohodový příběh, který mě ale zároveň tak nějak poučí o tom, jak to v USA chodí, nebo aspoň, jak to na hlavní hrdinku všechno působí. A toho jsem se z větší části dočkala. Anna nám sděluje všechny své pocity, ale moc jsem se toho o té Americe nedozvěděla. Vím, že knížka nemá být žádná literatura faktů, ale přece jenom nějaké ty informace, co hlavní hrdinka pochytila o zemi by se hodily. Tím neříkám, že tam nebyly, byly, ale bylo jich tam opravdu málo. Spíše se knížka točí hlavně kolem studia, vztahů a tenisu. 

Některými chvílemi mi ale přišlo, že je toho tenisu až až. Ke konci ho tam bylo opravdu moc a to mě popravdě moc nebavilo, jelikož já tenisu nerozumím, a tak jsem někdy i nerozuměla některým tenisovým frázím.

Knížka mě ale překvapila svou čtivostí. Opravdu se rychle četla a doslova mi ubíhala mezi prsty. 
Nečekejte od knížky strhující příběh plný zvratů, to rozhodně v knížce nenajdete. Je to taková průměrná, někdy i nadprůměrná knížka, u které jsem si čtení opravdu užívala a na léto je jako dělaná. 
Knížku rozhodně doporučuji, není to žádný propadák, to vůbec, ale taky to není dokonalé. Pro čtenáře dívčích románů knížku na sto procent doporučuji, já jako milovník fantasy jsem si ji užila, ale bylo to pro mě spíše oddechové čtení.

3,5 Hvězdiček


Rozhovor s Barborou Jiříčkovou
Naskytla se mi úžasná příležitost, abych mohla autorce položit pár otázek ohledně její knížky. Jak jste se dozvěděli z recenze, knížka se mi líbila, ale taky bych měla na autorku pár otázek, na které bych chtěla znát odpověď, tak jdeme na to!

1. Vaše knížka je o hrdince, která jde studovat do USA a to díky tenisu, taktéž jako vy. Inspirovala jste se u sebe pouze některými prvky, nebo jste knížku zamýšlela napsat jako Vaší životní zkušenost se vším všudy?

Můj prvotní záměr byl popsat mé vlastní zážitky, všechno hezky podle pravdy, aby lidi viděli, jaký je život doopravdy, abych jim poskytla něco trochu jiného, než co znají z filmů, knížek a seriálů. Knížka je ale nakonec směsicí toho, co se skutečně stalo, a toho, co jsem si převyprávěla a přikrášlila/zdramatizovala. Nechám na čtenářích, aby si sami rozhodli, co je inspirované skutečností, a co ne. Napovím jen, že život sám většinou píše ty nejlepší zápletky. A že rozuzlení není vždycky takové, jaké bychom si ho představovali. A s tím se dá dělat jen jediné: jít dál a postarat se o to, aby zítřek byl lepší než včerejšek.


2.Když už jsem nakousla tu USA, tak by mě zajímalo, proč zrovna Amerika? Jestli Vás lákala už delší dobu a řekněme, že to byl Váš sen, nebo jste jednoduše využila příležitosti, co se Vám naskytla?


Amerika byla vždycky mým snem. Toužila jsem zažít na vlastní kůži, jaký je svět za oceánem. Připadal mi lákavý, jako říše pohádek. Jenže realita je vždycky úplně jiná, než co si my sami vyfantazírujeme, to asi každý zná ze své vlastní zkušenosti. Já třeba neměla vůbec tušení, jak bych se do USA mohla dostat, a tak jsem využila toho, že hraju tenis a mohla jsem zažádat o sportovní stipendium. A nelituju. Prostě jsem věděla, že mě něco uvnitř do té Ameriky volá, a tak jsem ten hlas následovala. Čímž můj život rázem nabral úplně jiný směr!

3. Co Vás přimělo k tomu napsat knížku? Přece jenom to není něco lehkého, co by se dalo stihnout za jeden večer, ale většinou to zabere spoustu času.


Mamka i taťka nám jako malým denně četli a vyprávěli příběhy, a bylo jen otázkou času, než se příběhy a postavy začnou rodit i ve mně samotné. Jakmile se tak stalo, začala jsem tvořit drobné knížky, a postupně dospěla až ke knížkám dokončeným. Baví mě dělit se s lidmi o své příběhy prostřednictvím psaní a vážím si toho, že mám tu možnost své příběhy šířit mezi čtenáře.

4. Jak dlouho Vám tedy trvalo napsat Americké zápisky? Jelikož knížka není zrovna tenká, tak vám to musela dát zabrat.


Už když jsem studovala v Americe, začala jsem psát krátké fejetony o všem, co mi přidalo jiné, podivné, zajímavé. Samotnou knížku jsem ale začala psát až po dokončení studia, a strávila jsem nad ní zhruba půl roku. Ani jsem nečekala, že bude takhle tlustá! Ale muselo se toho do ní holt hodně vejít x)

5. Plánujete do budoucna napsat ještě nějakou knihu?

Určitě! Plánuju napsat ještě mnoho knížek. Ráda bych psala ještě jednou o Anně, tentokrát o jejích zážitcích a peripetiích v Kalifornii. Moc se také těším, až se pustím do své dobrodružné fantasy série, kterou plánuju už hodně dlouho. A k tomu na mě ještě čekají dva další světy a jejich příběhy, takže psaní rozhodně neplánuji opustit, naopak!


Děkuju moc za rozhovor! S přátelským pozdravem,

Barbora Jiříčková

Já Barboře přeji, aby se ji podařilo napsat hodně krásných knih, jako byly Americké zápisky a budoucí knížky si rozhodně přečtu! Moc děkuji za odpovědi. ☺


Také bych chtěla poděkovat Nakladatelství Cooboo za poskytnutí knížky k recenzi, taktéž i Barboře Jiříčkové. Moc si toho vážím a je to pro mě opravdu velká čest.


A já doufám, že se vám recenze a i rozhovor líbili. Můžete mi napsat, jestli si máte v plánu knížku přečíst, nebo vás třeba zaujala.
Ahoj♥

0 komentářů:

Okomentovat